STRUKTURA ORGANIZACYJNA KPP W LIMANOWEJ
Zadania komórek organizacyjnych Komendy Powiatowej Policji w Limanowej:
1. Do zadań Wydziału Kryminalnego należy w szczególności:
* W zakresie operacyjno - rozpoznawczym:
- organizowanie i prowadzenie, w zakresie rozpoznawania i zwalczania przestępczości kryminalnej, czynności operacyjno-rozpoznawczych z wykorzystaniem form, metod i środków pacy operacyjnej określonych w przepisach służbowych,
- prowadzenie i koordynowanie poszukiwań osób ukrywających się przed organami ścigania i wymiarem sprawiedliwości, osób zaginionych, rzeczy, a także identyfikacja odnalezionych nn osób i nn zwłok oraz współdziałanie w tym zakresie z innymi komórkami organizacyjnymi Komendy, Jednostkami podległymi, Komendą Wojewódzką Policji w Krakowie oraz innymi jednostkami Policji,
- niezwłoczne podejmowanie działań operacyjno – rozpoznawczych na miejscach zdarzeń zaistniałych na podległym terenie,
- współpraca w zakresie rozpoznawania i wykrywania przestępstw z komórkami organizacyjnymi Komendy, Jednostkami podległymi, pionem służby kryminalnej Komendy Wojewódzkiej Policji w Krakowie, innymi jednostkami Policji na terenie kraju, Centralnym Biurem Śledczym Policji oraz policjami innych państw w ramach międzynarodowej współpracy policyjnej,
- współpraca w zakresie rozpoznawania i wykrywania przestępstw z instytucjami państwowymi, organami samorządu terytorialnego oraz organizacjami społecznymi,
- koordynowanie czynności operacyjno – rozpoznawczych, sprawowanie nadzoru nad pracą operacyjną prowadzoną przez funkcjonariuszy Jednostek podległych oraz udzielanie im pomocy w prowadzeniu spraw o dużym ciężarze gatunkowym, złożonych lub wielowątkowych,
- zapewnienie prawidłowego obiegu informacji o przestępstwach, ich sprawcach
i prowadzonych postępowaniach, a także wdrażanie do realizacji nowych przepisów organizacyjno – prawnych dotyczących pracy operacyjnej i nadzór nad ich właściwą realizacją, - prowadzenie rejestracji kryminalnej i statystyki w zakresie przewidzianym odrębnymi przepisami,
- analizowanie dynamiki, struktury i tendencji w kształtowaniu się przestępczości kryminalnej dla wypracowania i wdrożenia skutecznych metod zapobiegania i ujawniania przestępstw i ścigania ich sprawców,
- wnioskowanie i opiniowanie zmian legislacyjnych dotyczących problematyki pozostającej w zakresie działania służby kryminalnej,
- udział w procesie dydaktycznym realizowanym w Komendzie poprzez prowadzenie szkoleń w ramach lokalnego doskonalenia zawodowego w zakresie zwalczania przestępczości kryminalnej oraz wykorzystania form i metod pracy operacyjnej;
*W zakresie techniki kryminalistycznej:
- zwalczanie przestępczości metodami i środkami techniki kryminalistycznej w oparciu o najnowsze osiągnięcia nauki i techniki poprzez:
- ujawnianie i zabezpieczanie oraz dokumentowanie śladów kryminalistycznych i rzeczowych środków dowodowych, występujących na miejscach zdarzeń, zgodnie z przyjętymi zasadami, normami i wymogami technicznymi i prawnymi,
- pobieranie i zabezpieczanie materiału porównawczego do badań kryminalistycznych w sposób zgodny z normami prawnymi i technicznymi,
- sporządzanie dokumentacji techniczno – poglądowych tj. fotograficznych, graficznych i filmowych,sprawdzanie i klasyfikacja śladów i dowodów rzeczowych oraz pomoc przy opracowywaniu pytań kierowanych do biegłych, ekspertów, specjalistów,
- dokonywanie oględzin zewnętrznych osób i rzeczy w celu ujawnienia i zabezpieczenia śladów kryminalistycznych,
- wykonywanie reprodukcji dokumentów, dokumentacji fotograficznej i filmowej, dowodów rzeczowych oraz fotografii sygnalitycznej i rejestracyjnej, osób i zwłok ludzkich oraz przedmiotów,
- współdziałanie ze służbami policyjnymi i innymi służbami do tego powołanymi, w oględzinach i innych czynnościach prawnych dotyczących przestępstw, katastrof i innych zdarzeń,
- współpraca ze służbami policyjnymi i biegłymi – lekarzami Medycyny Sądowej w procesie identyfikacji osób, zwłok i rzeczy,
- przeprowadzanie szkolenia z zakresu daktyloskopowania oraz udzielanie pomocy policjantom w zakresie daktyloskopowania osób żywych w trudnych przypadkach. Określenie „trudny przypadek” dotyczy użycia specjalistycznego sprzętu do daktyloskopowania tj. łyżki do daktyloskopowania, rolki itp.),
- sprawdzanie poprawności jakościowej i ilościowej wykonanych kart daktyloskopijnych przed wysłaniem do Laboratorium Kryminalistycznego Komendy Wojewódzkiej Policji w Krakowie,
- utrzymanie w ciągłej sprawności powierzonego sprzętu i mienia techniki kryminalistycznej, jego bieżąca konserwacja, a w przypadku awarii natychmiastowe informowanie przełożonego o potrzebie naprawy lub wymiany,
- analizowanie stanu wyposażenia specjalistycznego i sygnalizowanie potrzeb w tym zakresie,
- prowadzenie niezależnie od ogólnie obowiązującej dokumentacji kancelaryjnej dodatkowej dokumentacji z zakresu techniki kryminalistycznej,
- prowadzenie stałej współpracy z Laboratorium Kryminalistycznym Komendy Wojewódzkiej Policji w Krakowie, za pośrednictwem Wojewódzkiego Koordynatora ds. Techniki Kryminalistycznej w Laboratorium Kryminalistycznym Komendy Wojewódzkiej Policji w Krakowie lub jego Zastępcy,
- sporządzanie pisemnych, dwóch jednobrzmiących sprawozdań z pracy Zespołu Techniki Kryminalistycznej Komendy w terminie do 15 lutego każdego roku i przekazanie ich do:
- Naczelnika Wydziału Dochodzeniowo – Śledczego Komendy,
- Wojewódzkiego Koordynatora ds. Techniki Kryminalistycznej Laboratorium Kryminalistycznego Komendy Wojewódzkiej Policji w Krakowie,
- prowadzenie i udział w szkoleniach zawodowych:
- udział w szkoleniach zawodowych z zakresu techniki kryminalistycznej prowadzonych przez Laboratorium Kryminalistyczne Komendy Wojewódzkiej Policji w Krakowie,
- organizacja i prowadzenie szkolenia i doskonalenia zawodowego dla policjantów służb kryminalnych oraz innych policjantów Komendy, w zakresie techniki kryminalistycznej,
- udział w szkoleniach zawodowych organizowanych w ramach programu szkolenia w jednostce macierzystej,
- samodoskonalenie zawodowe,
2. Do zadań Wydziału Dochodzeniowo - Śledczego należy w szczególności:
* W zakresie zwalczania przestępczości przeciwko życiu i zdrowiu:
- prowadzenie postępowań przygotowawczych oraz postepowań powierzonych przez Prokuratora w całości lub określonym zakresie, jak również poszczególnych zleconych czynności,
- prowadzenie postępowań sprawdzających oraz wykonywanie pomocy prawnych na rzecz jednostek Policji, Prokuratury, Sądu i innych uprawnionych organów,
- prowadzenie postępowań dotyczących nieletnich sprawców czynów karalnych,
- przejmowanie do prowadzenia z Jednostek podległych postępowań przygotowawczych o skomplikowanym, zawiłym ciężarze gatunkowym oraz zgodnie z „Katalogiem Przestępstw” określonym w wytycznych Kierownictwa Komendy,
- obsługa zdarzeń kryminalnych i przyjmowanie stron w ramach pełnionych dyżurów oraz podejmowanie czynności w trybie niecierpiącym zwłoki w granicach koniecznych dla zabezpieczenia śladów i dowodów przestępstwa przed ich utratą, zniekształceniem lub zniszczeniem,
- prowadzenie w oparciu o obowiązujące przepisy czynności zmierzających do zapobiegania popełnianiu przestępstw, ich zwalczaniu oraz wykrywaniu, w szczególności poprzez wykorzystanie form i metod pracy dochodzeniowo - śledczej, prowadzeniu czynności analitycznych, poznawczych oraz koordynacyjnych,
- prowadzenie składnicy dowodów rzeczowych dla Komendy oraz Jednostek podległych, w tym prowadzenie ewidencji i przechowywanie dowodów rzeczowych zabezpieczonych w postępowaniach przygotowawczych,
- dokonywanie rejestracji postępowań przygotowawczych w wymaganych systemach informatycznych Policji, w szczególności w Krajowym Systemie Informacyjnym Policji, Systemie Elektronicznej Sprawozdawczości w Policji i Elektronicznym Rejestrze Czynności Dochodzeniowo-Śledczych oraz innych rejestrach i bazach zgodnie z obowiązującymi w tym zakresie przepisami,
- zlecanie wykonania w ramach prowadzonych postępowań komórkom organizacyjnym Komendy oraz Jednostkom podległym czynności wykrywczo – dowodowych,
- prowadzenie konsultacji z komórkami organizacyjnymi Komendy oraz Jednostkami podległymi w zakresie prowadzenia procesu wykrywczego oraz udzielanie pomocy przy czynnościach dochodzeniowo – śledczych o skomplikowanym stopniu trudności,
- realizacja zadań zleconych przez Komendę Wojewódzką Policji w Krakowie oraz współpraca z innymi jednostkami organizacyjnymi Policji w zakresie wykonywania czynności zleconych,
- prowadzenie stałej współpracy z organami ochrony prawnej, administracji publicznej, organizacjami społecznymi i instytucjami użyteczności publicznej w zakresie zapobiegania, przeciwdziałania i zwalczania przestępczości oraz w ściganiu sprawców przestępstw,
- przestrzeganie właściwego obiegu informacji o zdarzeniach kryminalnych, ich sprawcach i prowadzonych w tym zakresie postępowaniach przygotowawczych,
- bieżące współdziałanie z prokuraturą, sądami i innymi organami porządku prawnego;
* W zakresie zwalczania korupcji i przestępczości gospodarczej:
- prowadzenie postępowań sprawdzających i przygotowawczych po uzyskaniu materiałów uprawdopodabniających zaistnienie przestępstwa o charakterze gospodarczym lub korupcyjnym, w szczególności w zakresie przestępstw:
- skierowanych przeciwko mieniu będącemu przedmiotem obrotu gospodarczego (z wyjątkiem kradzieży z włamaniem),
- dokonywanych w obrocie bankowym i kapitałowym,
- przeciwko obrotowi gospodarczemu,
- naruszających własność praw intelektualnych,
- przekupstwa, płatnej protekcji,
- przeciwko obrotowi pieniędzmi i papierami wartościowymi,
- przejmowanie do prowadzenia z Jednostek podległych postępowań przygotowawczych o skomplikowanym, zawiłym charakterze i dużym ciężarze gatunkowym oraz zgodnie z „Katalogiem Przestępstw” określonym w wytycznych Kierownictwa Komendy,
- bieżące współdziałanie z prokuraturą i sądami w zakresie prowadzonych postępowań przygotowawczych,
- ustalanie składników majątkowych osób podejrzanych pod kątem możliwości zabezpieczenia mienia ruchomego na poczet grożących kar w postępowaniu karnym i występowanie z wnioskami o dokonanie zabezpieczeń majątkowych,
- dokonywanie rejestracji postępowań przygotowawczych w Krajowym Systemie Informacyjnym Policji oraz innych rejestrach i bazach zgodnie z obowiązującymi w tym zakresie przepisami,
- wymiana informacji z komórkami organizacyjnymi Komendy i Jednostkami podległymi oraz zlecanie im wykonanie określonych czynności w procesie wykrywczym,
- realizowanie wytycznych prokuratorów nadzorujących prowadzone postępowania przygotowawcze oraz wytycznych jednostek nadrzędnych Policji,
- realizacja zadań zleconych przez Komendę Wojewódzką Policji w Krakowie oraz współpraca z innymi jednostkami organizacyjnymi Policji w zakresie wykonywania czynności zleconych,
- obsługa procesowa zdarzeń w zakresie pełnionych dyżurów dochodzeniowo – śledczych,
- podejmowanie działań w zakresie rozpoznania, zapobiegania oraz zwalczania przestępczości gospodarczej i korupcyjnej, w szczególności polegających na:
- rozpoznawaniu sieci osobowych źródeł informacji w obiektach i środowiskach najbardziej zagrożonych przestępczością o charakterze gospodarczym i korupcyjnym,
- monitorowaniu wszelkich sygnałów o nieprawidłowościach występujących w różnych sferach życia gospodarczego i ekonomicznego na podległym terenie,
- wszczynaniu i prowadzeniu odpowiednich form pracy operacyjnej w przypadku powzięcia informacji o zjawiskach mających znamiona przestępstw gospodarczych lub korupcyjnych,
- współpraca z innymi organami porządku prawnego tj. Krajową Administracją Skarbową, Strażą Graniczną i innymi instytucjami kontrolnymi działającymi w obszarze zainteresowania pionu do walki z Przestępczością Gospodarczą i Korupcyjną w zakresie ujawniania i ścigania sprawców tych przestępstw,
- organizowanie szkoleń w ramach lokalnego doskonalenia zawodowego dla policjantów Referatu oraz policjantów innych komórek organizacyjnych Komendy oraz Jednostek podległych z zakresu problematyki zwalczania przestępczości gospodarczej i korupcyjnej w tym z zakresu prowadzenia postępowań przygotowawczych,
* W zakresie nadzoru i koordynacji działań służb dochodzeniowo - śledczych:
- informowanie Jednostek podległych o zmianach w obowiązującym stanie prawnym oraz udzielanie im opinii i wyjaśnień dotyczących stosowania prawa,
- inicjowanie szkoleń zawodowych dla policjantów wszystkich pionów z zakresu pracy dochodzeniowo – śledczej w ramach lokalnego doskonalenia zawodowego,
- uzgadnianie zasad współdziałania służby dochodzeniowo - śledczej z Wydziałami: Kryminalnym, Prewencji, Ruchu Drogowego, Posterunkami Policji oraz Jednostkami podległymi,
- sprawowanie nadzoru nad prawidłowością czynności dochodzeniowo–śledczych oraz prowadzeniem postępowań przygotowawczych zgodnie z obowiązującym stanem prawnym,
- sprawowanie nadzoru nad ewidencjonowaniem i przechowywaniem dowodów rzeczowych w składnicy dowodów,
- nadzór nad przestrzeganiem terminowości rejestracji w Krajowym Systemie Informacyjnym Policji oraz innych rejestrach i bazach,
- przekazywanie komórkom organizacyjnym Komendy i Jednostkom podległym poleceń i wytycznych uzyskanych z prokuratury i innych instytucji oraz z Wydziału Dochodzeniowo – Śledczego Komendy Wojewódzkiej Policji w Krakowie,
- koordynowanie czynności dochodzeniowo - śledczych w Komendzie i Jednostkach podległych oraz dokonywanie analiz i ocen ich pracy,
- sporządzanie analiz, ocen i sprawozdań na polecenie Kierownictwa oraz Jednostek nadrzędnych,
- uczestniczenie w kształtowaniu strategii i koncepcji działań w celu rozwiązywania problemów z zakresu zwalczania przestępczości, patologii, zjawisk kryminogennych oraz w wypracowaniu działań profilaktycznych,
- kierowanie pracą Zespołu Techniki Kryminalistycznej;
- nadzór pracy sekretariatu;
3. Do zadań Wydziału Prewencji należy w szczególności:
* organizowanie, koordynowanie, wykonywanie i nadzorowanie działań w zakresie pełnienia służby patrolowej zgodnie z obowiązującymi przepisami;
* zapobieganie popełnianiu przestępstw i wykroczeń, wykrywanie przestępstw i wykroczeń oraz ściganie ich sprawców, a także współpracowanie w tym zakresie
z innymi komórkami organizacyjnymi Komendy i Jednostkami podległymi;
* realizowanie działań zewnętrznych, w tym poprzez wspólne służby z pozapolicyjnymi podmiotami wykonującymi zadania w zakresie ochrony, bezpieczeństwa osób, mienia i porządku publicznego;
* ochrona bezpieczeństwa ludzi oraz porządku publicznego w komunikacji publicznej, na wodach i terenach przywodnych oraz na zorganizowanych terenach narciarskich;
* koordynowanie całości zadań związanych z funkcjonowaniem Krajowej Mapy Zagrożeń Bezpieczeństwa na terenie działania Komendy i współpraca z policjantami realizującymi zadania w tym zakresie;
* prowadzenie czynności wyjaśniających w sprawach o wykroczenia, występowanie przed sądem w charakterze oskarżyciela publicznego, prowadzenie rejestracji i sprawozdawczości w tym zakresie;
* inicjowanie, organizowanie i współpraca z organami administracji państwowej, samorządowej, sądami, szkołami, instytucjami i organizacjami społecznymi w zakresie działalności profilaktyczno – wychowawczej, w tym w tworzeniu i realizacji programów prewencyjnych i profilaktycznych;
* realizacja przedsięwzięć w zakresie przeciwdziałania przestępczości i demoralizacji dzieci i młodzieży, współpraca w tym zakresie z innymi komórkami organizacyjnymi Komendy oraz instytucjami pozapolicyjnymi;
* koordynowanie i nadzorowanie przedsięwzięć podejmowanych na terenie powiatu w związku z podejrzeniem przemocy w rodzinie – inspirowanie do zapewnienia ofiarom przemocy wszechstronnej pomocy, w tym ze strony instytucji pozapolicyjnych, współpraca w tym zakresie z Rewirem Dzielnicowych;
* analizowanie stanu zagrożenia przestępczością, w tym: nieletnich, wykroczeniami, patologiami społecznymi, a także ocena efektów działań w tym zakresie w służbie prewencyjnej;
* współrealizowanie z Rewirem Dzielnicowych działań w zakresie przeciwdziałania przemocy w rodzinie, udział w spotkaniach zespołów interdyscyplinarnych i roboczych zajmujących się wymienioną problematyką oraz koordynowanie i nadzorowanie działań w tym zakresie w Jednostkach podległych;
* realizowanie według właściwości czynności zleconych przez uprawnione organy, wykonywanie czynności w ramach pomocy prawnej na rzecz innych komórek organizacyjnych Komendy oraz jednostek Policji;
* prowadzenie ewidencji poszukiwań opiekuńczych oraz koordynacja poszukiwań na terenie działania Komendy;
* rozpoznawanie środowisk przestępczych i metod ich działania;
* kontrola przestrzegania prawa powszechnie obowiązującego oraz przepisów prawa miejscowego we współpracy z przedstawicielami samorządów gminnych;
* sporządzanie analizy bezpieczeństwa i porządku na potrzeby dyslokacji służby wykorzystując informacje przekazywane z komórek realizujących czynności operacyjno-rozpoznawcze i od kierowników komórek służby prewencyjnej, a także pochodzące z innych źródeł, w tym ze środków masowego przekazu, od władz samorządowych i społeczności lokalnych oraz podmiotów poza policyjnych;
* realizowanie zadań w zakresie naruszenia dyscypliny służbowej oraz rozpatrywanie skarg i wniosków;
* sprawowanie nadzoru instancyjnego nad pionem prewencji w Komendzie i Jednostkach podległych;
* prowadzenie gospodarki sprzętem uzbrojenia w Komendzie.
4. Do zadań Wydziału Ruchu Drogowego należy w szczególności:
* wykonywanie czynności zapewniających bezpieczeństwo i porządek w ruchu na drogach publicznych przez kierowanie tym ruchem oraz jego kontrolowanie, a także organizowanie i prowadzenie cyklicznych działań i akcji mających na celu eliminowanie i minimalizowanie zagrożeń bezpieczeństwa w ruchu drogowym;
* organizowanie i planowanie służby policjantów ruchu drogowego w oparciu o aktualne analizy stanu bezpieczeństwa w ruchu drogowym oraz bieżące potrzeby i zgłoszenia napływające od osób prywatnych i instytucji;
* sprawowanie bieżącego nadzoru nad sposobem pełnienia służby przez policjantów ruchu drogowego oraz realizacją zadań związanych z bezpieczeństwem w ruchu drogowym przez inne komórki organizacyjne Komendy i Jednostki podległe;
* realizowanie zadań związanych z likwidacją skutków zdarzeń drogowych oraz zabezpieczeniem procesowym śladów i dowodów;
* analizowanie zjawisk w dziedzinie bezpieczeństwa w ruchu drogowym, określanie tendencji w tym zakresie i kreowanie lokalnej polityki przeciwdziałania zagrożeniom w ruchu drogowym na terenie powiatu limanowskiego;
* ujawnianie i ściganie przestępstw i wykroczeń w komunikacji oraz represjonowanie ich sprawców, a także współdziałanie z organami ochrony prawnej, administracji publicznej oraz organizacjami społecznymi w zakresie polityki zapobiegania i zwalczania tych czynów;
* wykonywanie zadań związanych z problematyką inżynierii drogowej;
* inspirowanie i realizowanie wspólnie z samorządami, placówkami oświatowymi działań i programów profilaktycznych ukierunkowanych na:
* edukację mieszkańców, ze szczególnym uwzględnieniem dzieci i młodzieży szkolnej, w zakresie bezpiecznego korzystania z dróg oraz przeciwdziałania zagrożeniom w ruchu drogowym,
* kreowanie w społeczności lokalnej pozytywnego obrazu Policji oraz pozytywnych zachowań związanych z bezpieczeństwem w ruchu drogowym;
* planowanie i organizacja działań Policji związanych z realizacją zadań w zakresie zapewnienia porządku i bezpieczeństwa na drogach, również podczas organizowanych imprez masowych, protestów społecznych i innych przypadków wykorzystywania dróg w sposób szczególny;
* czuwanie nad prawidłowym stosowaniem i dokumentowaniem przez policjantów wydziału, badań kierujących i innych osób, przeprowadzanych w celu ustalenia zawartości w organizmie alkoholu lub środka działającego podobnie do alkoholu, m.in. przy wykorzystaniu urządzeń elektronicznych;
* sprawdzanie stanu technicznego pojazdów, w tym również w zakresie naruszeń wymagań ochrony środowiska;
* realizowanie specjalistycznych zadań policji ruchu drogowego, m.in. wykonywanie eskort policyjnych pojazdu lub kolumn pojazdów oraz pilotowanie pojazdów ponadgabarytowych;
* realizowanie ustawowych zadań Policji w zakresie ruchu drogowego dotyczących prowadzenia wymaganych rejestracji zdarzeń oraz przestępstw i wykroczeń drogowych w systemach: Krajowym Systemie Informacyjnym Policji i Systemie Ewidencji Wypadków i Kolizji oraz Obsługa Elektronicznego Systemu Ubezpieczeniowego Funduszu Gwarancyjnego.
5. Do zadań Rewiru Dzielnicowych należy w szczególności:
* zapewnienie bezpieczeństwa i porządku publicznego w rejonie działania;
* prowadzenie rozpoznania przydzielonych rejonów pod względem osobowym, terenowym, zjawisk i zdarzeń mających wpływ na stan bezpieczeństwa i porządku publicznego i współpraca w tym zakresie z osobami, które z racji wykonywanego zawodu, pełnionej funkcji oraz w związku z ich działalnością społeczną lub zainteresowaniami mogą mieć wpływ na funkcjonowanie środowiska lokalnego i dzięki którym mogą być podejmowane skuteczne działania zapobiegające popełnianiu przestępstw i wykroczeń;
* prowadzenie działań profilaktycznych wobec nieletnich zagrożonych demoralizacją oraz sprawców czynów karalnych;
* realizowanie zadań z zakresu profilaktyki społecznej, w tym przeciwdziałania przemocy w rodzinie;
* realizowanie zadań z zakresu ujawniania i zwalczania zjawisk patologii społecznej oraz ujawniania i ścigania sprawców przestępstw i wykroczeń;
* kontrolowanie przestrzegania prawa powszechnie obowiązującego oraz przepisów prawa miejscowego;
* dokonywanie bieżącej analizy stanu bezpieczeństwa w przydzielonych rejonach wykorzystując informacje o stanie bezpieczeństwa i porządku publicznego oraz analizy stanu bezpieczeństwa i porządku publicznego na potrzeby dyslokacji służby;
* przygotowywanie planu działania priorytetowego na podstawie zdiagnozowanych oczekiwań społecznych oraz analiz zagrożenia w rejonie;
* realizowanie zadań związanych z obsługą systemów elektronicznej rejestracji czynności oraz sprawozdawczości w Policji – Systemie Elektronicznej Sprawozdawczości w Policji, Systemie Wspomagania Obsługi Policji, Systemie Wspomagania Dowodzenia.
6. Do zadań realizowanych na Jednoosobowym Stanowisku do spraw Prasowo- Informacyjnych należy w szczególności:
* informowanie środków masowego przekazu o działaniach podejmowanych przez Komendanta, przedsięwzięciach realizowanych przez komórki organizacyjne Komendy oraz Jednostki podległe, również poprzez przygotowywanie oraz przekazywanie komunikatów prasowych, materiałów fotograficznych, filmowych i dźwiękowych oraz zamieszczanie przygotowanych materiałów na policyjnej stronie internetowej Komendy;
* udzielanie ogólnopolskim oraz zagranicznym środkom masowego przekazu informacji o problemach i zagadnieniach dotyczących funkcjonowania Policji na terenie miasta
i powiatu przy czym zakres i forma udzielania takich informacji wymaga każdorazowo akceptacji rzecznika prasowego Komendanta Wojewódzkiego Policji w Krakowie;
* udzielanie odpowiedzi na zgłaszane pytania prasowe, a także po uzgodnieniu z rzecznikiem prasowym Komendanta Wojewódzkiego Policji w Krakowie udzielanie odpowiedzi na krytykę prasową, której poddany jest Komendant, komórki organizacyjne Komendy oraz Jednostki podległe;
* koordynowanie i udzielanie pomocy merytorycznej w przekazywaniu informacji środkom masowego przekazu przez komórki organizacyjne Komendy oraz Jednostki podległe;
* współuczestniczenie w kształtowaniu strategii i koncepcji działań informacyjnych
na terenie powiatu dotyczących przedsięwzięć podejmowanych przez Policję w celu rozwiązywania najważniejszych problemów w zakresie patologii społecznej, zjawisk kryminogennych, profilaktyki i kontaktów ze społeczeństwem, również poprzez współpracę z samorządami, organami administracji publicznej, szkołami, organizacjami społecznymi i organizacjami pozarządowymi w zakresie promowania bezpieczeństwa i porządku publicznego, edukacji, profilaktyki wychowawczej i prewencji kryminalnej;
* kształtowanie rozwiązań usprawniających komunikację wewnętrzną w Komendzie;
* realizacja programów prewencji kryminalnej;
* koordynowanie i udostępnianie informacji w trybie ustawy o dostępie do informacji publicznej;
* współuczestniczenie w badaniach społecznych prowadzonych na potrzeby Komendy Wojewódzkiej Policji w Krakowie i innych jednostek organizacyjnych Policji;
* redagowanie strony internetowej Komendy oraz nadzorowanie wprowadzania bieżącej informacji do Biuletynu Informacji Publicznej.
7. Do zadań Zespołu Kadr i Szkolenia należy w szczególności:
* realizowanie decyzji Komendanta w zakresie tworzenia i doskonalenia struktur organizacyjnych Komendy oraz Jednostek podległych;
* prowadzenie postępowań administracyjnych i przygotowywanie dla Komendanta projektów decyzji administracyjnych w I instancji w sprawach wynikających
ze stosunku służby (pracy) policjantów (pracowników) Komendy i Jednostek podległych;
* prowadzenie spraw ze stosunku służbowego (pracy) innych niż wymienione w pkt 2, w tym prowadzenie akt osobowych policjantów i pracowników Komendy i Jednostek podległych;
* prowadzenie postępowań kwalifikacyjnych dotyczących kandydatów ubiegających
się o przyjęcie do pracy w Komendzie i Jednostkach podległych;
* realizowanie, w porozumieniu z kierownikami właściwych komórek organizacyjnych Komendy i Jednostek podległych, naboru na szkolenia/kursy w ramach wyznaczanych limitów;
* organizowanie – zgodnie z decyzjami Komendanta – lokalnego doskonalenia zawodowego i wychowania fizycznego w Komendzie i Jednostkach podległych;
* rozpoznawanie potrzeb szkoleniowych policjantów i pracowników Komendy i Jednostek podległych;
* sporządzanie rocznego planu szkoleń w ramach lokalnego doskonalenia zawodowego w Komendzie i Jednostkach podległych;
* wydawanie dokumentów służbowych policjantom i pracownikom Komendy i Jednostek podległych oraz obsługiwanie systemów i aplikacji informatycznych, w tym: „Kadra”, Systemu Wspomagania Obsługi Policji „SWOP”, Systemu Elektronicznej Sprawozdawczości w Policji „SESPol”;
* sporządzanie sprawozdań okresowych i doraźnych w sprawach wchodzących w zakres działania komórki;
* prowadzenie dokumentacji związanej z ewidencją urlopów i zwolnień lekarskich policjantów i pracowników Komendy i Jednostek podległych;
* prowadzenie dokumentacji związanej ze stażem i praktyką studencką;
* realizacja zadań z zakresu medycyny pracy.
8. Do zadań Zespołu Prezydialnego należy w szczególności:
* obsługa kancelaryjno-biurowa kierownictwa Komendy w zakresie spraw jawnych;
* prowadzenie kancelarii ogólnej jawnej w Komendzie;
* opracowywanie okresowych ocen, analiz i informacji dotyczących pracy Komendy
i podległych jednostek organizacyjnych Policji;
* opracowywanie informacji oraz sprawozdań z działalności Komendy i Jednostek podległych dla organów administracji samorządowej oraz innych podmiotów pozapolicyjnych;
* koordynowanie działań dotyczących udostępniania materiałów i danych statystycznych upoważnionym podmiotom;
* koordynowanie zadań z obszaru badań społecznych dotyczących funkcjonowania Policji oraz badań opinii policjantów i pracowników komórek organizacyjnych Komendy i Jednostek podległych;
* ewidencjonowanie, rozprowadzanie i aktualizowanie zbiorów aktów prawnych wydanych przez Komendanta oraz resortowych aktów prawnych wpływających do Komendy;
* współpraca z radcą prawnym oraz kierownikami komórek organizacyjnych Komendy w zakresie sporządzania i uaktualniania decyzji Komendanta;
* wdrażanie i doskonalenie w komórkach organizacyjnych Komendy i Jednostkach podległych działań wizerunkowych, w tym zasad wynikających z ceremoniału policyjnego i etykiety urzędniczej;
* kształtowanie rozwiązań usprawniających komunikację wewnętrzną w Komendzie;
* koordynowanie i udostępnianie informacji w trybie Ustawy o dostępie do informacji publicznej;
* wykonywanie zadań wynikających z Ustawy o petycjach;
* kwalifikowanie dokumentacji powstającej w toku działania wydziału;
* przejmowanie dokumentacji niearchiwalnej przez składnicę akt Komendy;
* ewidencjonowanie i porządkowanie zasobu składnicy akt Komendy;
* przechowywanie dokumentacji niearchiwalnej przez składnicę akt Komendy;
* brakowanie dokumentacji niearchiwalnej;
* udostępnianie dokumentacji niearchiwalnej;
* sprawozdawczość w zakresie dokumentacji niearchiwalnej;
* prowadzenie ewidencji: Rejestru Skarg i Wniosków oraz Listów i Anonimów;
* prowadzenie ewidencji przyjęć interesantów przez kierownictwo Komendy;
* organizowanie i protokołowanie narad służbowych kierownictwa Komendy;
* organizowanie oraz koordynowanie w ścisłej współpracy z kierownictwem Komendy uroczystości policyjnych, narad, odpraw służbowych, spotkań okolicznościowych.
9. Do zadań Zespołu Finansów i Zaopatrzenia należy w szczególności:
*W zakresie finansów:
- przyjmowanie, kompletowanie i weryfikacja dokumentów finansowych w oparciu o „Instrukcję obiegu dokumentów finansowo – księgowych w Komendzie Wojewódzkiej Policji w Krakowie i jednostkach jej podległych”,
- sporządzanie dokumentów finansowych w tym między innymi: rachunków, faktur, list wypłat dodatkowych należności pieniężnych dla policjantów i pracowników komórek organizacyjnych Komendy i Jednostek podległych,
- planowanie, sporządzanie dokumentów finansowych w ramach Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych w oparciu o regulamin zatwierdzony przez Komendanta oraz ewidencja przyznanych należności,
- przyjmowanie i weryfikacja wniosków emerytów i rencistów policyjnych ubiegających się o świadczenia socjalne,
- współuczestnictwo w przygotowywaniu porozumień, ich realizacji oraz rozliczeniu zgodnie z przeznaczeniem w ramach Funduszu Wsparcia Policji,
- pomocnicza obsługa Koleżeńskiej Kasy Oszczędnościowo – Pożyczkowej,
- prowadzenie gospodarki mandatowej,
- obsługa pieniężna wpłat i wypłat gotówkowych,
- prowadzenie postępowań w zakresie szkód dotyczących majątku Komendy,
- prowadzenie postepowań regresowych oraz dochodzenie należności orzeczonych prawomocnymi wyrokami sądowymi,
- udział w czynnościach inwentaryzacyjnych składników majątkowych będących w użytkowaniu Komendy,
- prowadzenie bieżącej ewidencji dokumentów finansowych,
- archiwizacja dokumentów finansowych pozostających w Komendzie,
- obsługiwanie systemów i aplikacji informatycznych Systemu Wspomagania Obsługi Policji „SWOP” i „Płatnik”,;
* W zakresie transportu:
- prowadzenie ewidencji pomocniczej sprzętu transportowego Komendy i Jednostek podległych w książce ewidencji indywidualnej sprzętu transportowego,
- wystawianie i przechowywanie miesięcznych książek kontroli pracy sprzętu transportowego dla wszystkich pojazdów używanych w Komendzie i Jednostkach podległych,
- przechowywanie dokumentacji dotyczącej sprzętu transportowego,
a w szczególności: dowodów rejestracyjnych, kart pojazdów, książek gwarancyjnych, dowodów technicznych sprzętu transportowego, dowodów wydania lub przyjęcia, protokołów zdawczo – odbiorczych, - prowadzenie ewidencji pracy sprzętu transportowego w dowodzie technicznym sprzętu transportowego,
- miesięczne rozliczanie pojazdów Komendy i Jednostek podległych z wykonanego przebiegu i zużytego paliwa, przygotowanie protokołów szkód w przypadku stwierdzenia przepałów,
- sporządzanie i przekazywanie do Wydziału Transportu Komendy Wojewódzkiej Policji w Krakowie miesięcznych sprawozdań ze zużycia materiałów pędnych
i smarów, - prowadzenie pomocniczej książki ewidencji materiałów pędnych i smarów,
- przygotowanie do rozliczenia faktur za zakupione na potrzeby Komendy materiały pędne i smary, części zamienne, akcesoria oraz zlecone usługi naprawy sprzętu transportowego,
- przygotowanie planu potrzeb na wykonanie przeglądów okresowych pojazdów OT-2,
- zlecanie resortowym stacjom obsługi wykonania napraw i obsługi pojazdów Komendy,
- prowadzenie punktu obsługi technicznej POT oraz wykonywanie w POT drobnych napraw oraz obsług sezonowych sprzętu transportowego Komendy,
- utrzymywanie przygarażowego magazynu drobnych części zamiennych i akcesorii oraz mpis,
- występowanie do Wydziału Transportu Komendy Wojewódzkiej Policji w Krakowie z zapotrzebowaniem na części zamienne i akcesoria oraz mpis,
- dokonywanie drobnych zakupów akcesorii oraz zlecanie usług wynikających z sytuacji awaryjnych,
- prowadzenie gospodarki ogumieniem pojazdów Komendy – przechowywanie opon zimowych i letnich, występowanie do Komendy Wojewódzkiej Policji w Krakowie z zapotrzebowaniem na opony,
- prowadzenie ewidencji wypadków i kolizji w książce ewidencji wypadków i kolizji służbowego sprzętu transportowego,
- wydawanie Zezwoleń na kierowanie pojazdami uprzywilejowanymi lub pojazdami przewożącymi wartości pieniężne dla policjantów i pracowników Komendy oraz ewidencja wydanych dokumentów;
- dokumentowanie eksploatacji sprzętu transportowego oraz sporządzanie i przekazywanie do Wydziału Transportu Komendy Wojewódzkiej Policji
w Krakowie:
- informacji o eksploatowanym sprzęcie transportowym,
- propozycji dotyczących wycofania z użytkowania sprzętu transportowego,
- informacji o wypadkach, kolizjach lub innych uszkodzeniach sprzętu transportowego użytkowanego w Komendzie,
* W zakresie działalności mieszkaniowej, obsługi technicznej i eksploatacyjnej obiektów oraz gospodarki nieruchomościami:
- prowadzenie gospodarki mieszkaniowej: wydawanie decyzji administracyjnych w sprawach równoważników pieniężnych i pomocy finansowej wynikających z obowiązujących przepisów; naliczanie dla uprawnionych świadczeń związanych z prawem do lokalu mieszkalnego; prowadzenie ewidencji w tym zakresie,
- uczestniczenie w przygotowaniu, zawieraniu i nadzór nad realizacją umów
na dostawy i usługi specjalistyczne wymagane dla prawidłowej eksploatacji obiektów, - prowadzenie książek obiektów budowlanych,
- prowadzenie bieżących robót konserwacyjno - naprawczych i eksploatacyjnych zapewniających pełną sprawność użytkową obiektów służbowych,
- udział w opracowywaniu planów inwestycyjnych i remontów obiektów oraz
w ich realizacji, - zabezpieczanie materiałowe dla prowadzenia bieżącej eksploatacji obiektów i prowadzenie ewidencji i dokumentacji rozliczeniowej zakupionych przez Komendę i przejętych od Komendy Wojewódzkiej Policji w Krakowie materiałów do konserwacji, narzędzi, środków czystości itp.,
- prowadzenie stosownych ewidencji pomocniczych oraz ewidencji wydatków,
- bieżąca weryfikacja ważności zaświadczeń kwalifikowanych dot. stanowisk pracy służb eksploatacyjnych oraz osób obsługujących urządzenia energetyczne i elektryczne wspólnie z Zespołem Kadr i Szkolenia,
- udział w przygotowaniu projektów umów najmu, dzierżawy, użyczenia wraz ze sporządzaniem kalkulacji stawek do umów (w zależności od zmian cen) i uaktualnianie stawek czynszu,
- udział w sporządzaniu protokołów przekazania lub przejęcia pomieszczeń udostępnianych na terenie Komendy,
- przygotowywanie deklaracji podatkowych na dany rok kalendarzowy,
- udział w uzgadnianiu miejscowych planów ogólnych i szczegółowych zagospodarowania przestrzennego;
* W zakresie gospodarki materiałowo – technicznej:
- dystrybucja sprzętu i materiałów w poszczególnych branżach otrzymanych z Komendy Wojewódzkiej Policji w Krakowie,
- planowanie potrzeb w zakresie dotyczącym gospodarki materiałowo – technicznej,
- prowadzenie ewidencji pomocniczej wszystkich składników majątkowych pozostających w użytkowaniu Komendy w zakresie gospodarki materiałowo-technicznej z wyłączeniem uzbrojenia,
- prowadzenie rozpoznania cenowo - rynkowego w porozumieniu z merytorycznymi pracownikami Wydziału Gospodarki Materiałowo Technicznej Komendy Wojewódzkiej Policji w Krakowie,
- prowadzenie dokumentacji przychodowo – rozchodowej napojów chłodzących przysługujących policjantom i pracownikom w okresie letnim,
- sporządzanie wykazów policjantów i pracowników uprawnionych do otrzymania wyposażenia specjalnego i środków ochrony indywidualnej, środków higieny osobistej oraz ich dystrybucja,
- sporządzanie imiennych wykazów policjantów, którym przysługuje równoważnik pieniężny w zamian za wyżywienie w okresie zimowym,
- wydawanie bonów żywnościowych dla pracowników uprawnionych do otrzymywania posiłków profilaktycznych w okresie zimowym,
- naliczanie równoważnika pieniężnego na wyżywienie psów służbowych,
- wykonywanie zadań związanych z realizacją usług weterynaryjnych w zakresie leczenia psów służbowych,
- dokonywanie doraźnych zakupów awaryjnych,
- udział w likwidacji składników majątku Komendy,
- wprowadzanie danych do Pakietu Aplikacji Policyjnych (PAP),
- realizacja zadań w zakresie legalizacji urządzeń pomiarowych,
- bieżący nadzór nad prawidłowym gospodarowaniem i użytkowaniem powierzonych składników majątkowych,
- prowadzenie spraw związanych z darowiznami rzeczowymi i użyczeniami;
* W zakresie ochrony przeciwpożarowej:
- prowadzenie dokumentacji pracy związanej z zakresem czynności dotyczących ochrony przeciwpożarowej, zgłaszanie kierownictwu Komendy spostrzeżeń i wniosków,
- bieżąca współpraca z ekspertem do spraw ochrony przeciwpożarowej Komendy Wojewódzkiej Policji w Krakowie.
10. Do zadań Zespołu Łączności i Informatyki należy w szczególności:
* W zakresie teleinformatyki:
- wykonywanie określonych w przepisach i dokumentach czynności administracyjnych, związanych z funkcjonowaniem systemów teleinformatycznych w Komendzie i Jednostkach podległych,
- utrzymywanie sprawności technicznej infrastruktury i sprzętu teleinformatyki w Komendzie i Jednostkach podległych,
- koordynacja procesu wdrażania technik teleinformatycznych w komórkach organizacyjnych Komendy i Jednostkach podległych,
- realizowanie zadań wynikających z przepisów w sprawie metod i form gromadzenia, przetwarzania i wykorzystywania przez Policję informacji, uzyskanych w toku realizacji zadań, współpraca w tym zakresie z wydziałami merytorycznymi Komendy Wojewódzkiej Policji w Krakowie,
- szkolenie policjantów i pracowników Komendy oraz Jednostek podległych w zakresie obsługi systemów informatycznych i aplikacji, współpraca w tym zakresie z wydziałami merytorycznymi Komendy Wojewódzkiej Policji w Krakowie;
* W zakresie łączności:
- eksploatacja powiatowego węzła łączności wraz z centralami i systemami zasilania, do poziomu Komisariatów i Posterunków Policji,
- utrzymywanie sprawności technicznej urządzeń i systemów łączności węzła powiatowego oraz infrastruktury łączności w Komendzie i Jednostkach podległych,
- utrzymanie sprawności technicznej eksploatowanych systemów utajnionej łączności telekopiowej Policji,
- utrzymywanie i obsługa sieci kablowej oraz abonenckich systemów łączności będących w dyspozycji Komendy,
- wykonywanie montaży lub demontaży sprzętu teleinformatycznego i łączności radiowej w pojazdach służbowych,
- wykonywanie bieżących przeglądów sprzętu radiowego wraz z pomiarami instalacji antenowych samochodowych i bazowych;
* W zakresie zadań wspólnych dla pionu łączności i teleinformatyki:
- realizowanie (i zlecenie podmiotom pozapolicyjnym) zadań w zakresie napraw, konserwacji oraz pozostałych usług teleinformatycznych,
- realizowanie zadań wynikających z zasad bezpieczeństwa systemów łączności i informatyki,
- prowadzenie ewidencji ilościowej sprzętu i materiałów łączności i informatyki w Komendzie i Jednostkach podległych,
- udział w przygotowywaniu projektów inwestycyjno – budowlanych oraz w procesie inwestycyjnym,
- naliczanie i uzgadnianie tabel wyposażenia w sprzęt teleinformatyczny i telekomunikacyjny dla Komendy i Jednostek podległych,
- nadzór nad terminowością i zakresem rzeczowym porozumień i umów pomiędzy Komendą, a jednostkami administracji publicznej,
- udział w komisjach odbiorczych w ramach realizowanych przedsięwzięć na rzecz Komendy i Jednostek podległych,
- nadzór nad zakresem rzeczowym umów dotyczących łączności i teleinformatyki zawartych przez Komendę Wojewódzką Policji w Krakowie na rzecz Komendy,
- wykonywanie zestawień/analiz realizowanych w ramach współpracy z Wydziałem Łączności i Informatyki Komendy Wojewódzkiej Policji w Krakowie w zakresie pionu łączności i teleinformatyki,
- planowanie i analiza kosztów utrzymania systemów, urządzeń łączności i informatyki, opłat za przesyłki pocztowe i rozmowy telefoniczne oraz niezbędnych inwestycji nowego sprzętu i materiałów,
- szkolenie policjantów i pracowników Komendy i Jednostek podległych w zakresie obsługi sprzętu teleinformatycznego i łączności radiowej,
- wykonywanie zadań wynikających z przepisów bhp i p.poż.,
- realizowanie zadań mobilizacyjno – obronnych w zakresie łączności i informatyki,
- współpraca w zakresie wszystkich wymienionych powyżej zadań z Wydziałem Łączności i Informatyki Komendy Wojewódzkiej Policji w Krakowie;
* W zakresie bezpieczeństwa technicznego:
- realizowanie zadań w zakresie napraw i konserwacji sprzętu systemów monitoringu, kontroli dostępu oraz systemów sygnalizacji włamania i napadu,
- utrzymywanie sprawności technicznej infrastruktury systemów monitoringu, kontroli dostępu oraz systemów sygnalizacji włamania i napadu w Komendzie i Jednostkach podległych,
- realizowanie zadań w zakresie napraw i konserwacji zasilaczy UPS oraz siłowni teleinformatycznych.
11. Do zadań Zespołu do spraw Ochrony Informacji Niejawnych należy w szczególności:
* W zakresie zadań Pełnomocnika do spraw Ochrony Informacji niejawnych:
- zapewnienie ochrony informacji niejawnych, w tym stosowanie środków bezpieczeństwa fizycznego,
- zapewnienie ochrony systemów teleinformatycznych, w których są przetwarzane informacje niejawne,
- zarządzanie ryzykiem bezpieczeństwa informacji niejawnych, w szczególności szacowanie ryzyka,
- kontrola informacji niejawnych oraz przestrzegania przepisów o ochronie tych informacji, w szczególności okresowa (co najmniej raz na trzy lata) kontrola ewidencji, materiałów i obiegu dokumentów,
- opracowywanie i aktualizowanie, wymagającego akceptacji kierownika jednostki organizacyjnej, planu ochrony informacji niejawnych w jednostce organizacyjnej, w tym w razie wprowadzenia stanu nadzwyczajnego, i nadzorowanie jego realizacji,
- prowadzenie szkoleń w zakresie informacji niejawnych,
- prowadzenie zwykłych i poszerzonych postępowań sprawdzających oraz kontrolnych postępowań sprawdzających,
- prowadzenie aktualnego wykazu osób zatrudnionych lub pełniących służbę w Komendzie i Jednostkach podległych albo wykonujących czynności zlecone, które posiadają uprawnienia do dostępu do informacji niejawnych, oraz osób, którym odmówiono wydania poświadczenia bezpieczeństwa lub je cofnięto,
- opracowanie sprawozdań z działalności pionu ochrony Komendy;
- współpraca ze służbami i instytucjami uprawnionymi do prowadzenia poszerzonych postępowań sprawdzających, kontrolnych postępowań sprawdzających oraz postępowań bezpieczeństwa przemysłowego;
- uczestniczenie w procedurach wyjaśniających związanych z przetwarzaniem informacji niejawnych;
- nadzór i koordynacja zadań związanych z inwentaryzacją materiałów niejawnych;
- administrowanie elektronicznym systemem kontroli dostępu;
* W zakresie zadań Inspektora Bezpieczeństwa Teleinformatycznego:
- bezpośrednia kontrola i weryfikacja zgodności funkcjonowania systemu teleinformatycznego ze szczególnymi wymaganiami bezpieczeństwa oraz przestrzeganie procedur bezpiecznej eksploatacji,
- realizowanie czynności nadzorczych i audytów wewnętrznych systemów teleinformatycznych zgodnie z procedurami,
- współpraca z administratorami systemów w opracowaniu „Opisu stanowiska dostępowego systemu” oraz „Wniosku WA-01”,
- udział w procesie szacowania ryzyka i testach bezpieczeństwa,
- reagowanie na incydenty naruszeń bezpieczeństwa systemu i wyjaśnienia przyczyn ich powstania,
- organizowanie szkoleń z zakresu bezpieczeństwa teleinformatycznego na poziomie Komendy,
- koordynacja prac mających na celu ponowną akredytację systemu teleinformatycznego przed upływem terminu ważności,
- współpraca z właściwymi terytorialnie jednostkami ABW;
* W zakresie zadań Administratora Bezpieczeństwa Informacji:
- zapewnienie przestrzegania przepisów o ochronie danych osobowych, w szczególności przez:
- sprawdzanie zgodności przetwarzania danych osobowych oraz opracowywanie w tym zakresie sprawozdania dla administratora danych,
- nadzorowanie opracowania i aktualizowania dokumentacji bezpieczeństwa systemów w których przetwarzane są dane osobowe (polityka bezpieczeństwa, instrukcja zarządzania systemem informatycznym),
- zapewnienie zapoznania osób upoważnionych do przetwarzania danych osobowych z przepisami o ochronie danych osobowych,
- prowadzenie rejestru zbiorów danych przetwarzanych przez administratora systemu,
- nadzorowanie przestrzegania zasad ochrony danych osobowych określonych w dokumentacji bezpieczeństwa systemu,
- kontrola działania eksploatacji systemów w zakresie zapewnienia ochrony danych osobowych,
- prowadzenie szkoleń z zakresu ochrony danych osobowych,
- prowadzenie ewidencji osób upoważnionych do przetwarzania danych osobowych;
* W zakresie zadań Kancelarii Tajnej:
- przyjmowanie, ewidencjonowanie, przechowywanie, wydawanie, udostępnianie, przekazywanie i wysyłanie materiałów niejawnych,
- prowadzenie urządzeń ewidencyjnych,
- zapewnienie należytej ochrony materiałom niejawnym znajdującym się w kancelarii,
- powiadamianie adresata o otrzymaniu dokumentu niejawnego,
- przekazywanie lub udostępnianie, za pokwitowaniem, dokumentów niejawnych do właściwych jednostek lub komórek organizacyjnych bądź pracowników oraz sprawowanie bieżącej kontroli postępowania z tymi dokumentami, a także egzekwowanie ich zwrotu,
- przyjmowanie i rejestrowanie dokumentów niejawnych powielonych,
- gromadzenie przepisów niejawnych oraz prowadzenie i aktualizowanie dziennika przepisów, a także udostępnianie i wydawanie przepisów,
- odnotowywanie na dokumentach zawierających informacje niejawne oraz w urządzeniach ewidencyjnych zmiany lub zniesienia klauzuli tajności,
- przestrzeganie właściwego oznaczania i rejestrowania materiałów w kancelarii oraz jednostkach organizacyjnych,
- realizacja czynności związanych z obowiązkiem rozliczania się funkcjonariuszy i pracowników z posiadanych przez nich dokumentów niejawnych w przypadku rozwiązania stosunku służbowego lub pracy, przeniesienia lub delegowania
do służby lub pracy w innej jednostce lub komórce organizacyjnej albo delegowania do służby lub pracy poza Policją, - rozliczanie wszystkich pozycji w prowadzonych urządzeniach ewidencyjnych, sporządzanie w razie potrzeby wykazów dokumentów pobranych z kancelarii przez funkcjonariuszy lub pracowników komórek organizacyjnych, w celu ułatwienia rozliczenia dokumentów w urządzeniach ewidencyjnych,
- przygotowanie dokumentów niejawnych znajdujących się w kancelarii oraz sporządzanie spisów akt w celu przekazania do archiwum lub składnicy akt Policji,
- współpraca z upoważnionymi podmiotami zewnętrznymi w zakresie przyjmowania i wydawania dokumentów niejawnych,
- przyjmowanie, rejestrowanie oświadczeń majątkowych oraz udostępnianie osobom uprawnionym do sporządzenia analiz oświadczeń majątkowych,
- prowadzenie ewidencji pieczęci i stempli używanych w Komendzie i Jednostkach podległych, oraz sporządzanie protokołów zniszczenia nieaktualnych i zniszczonych pieczęci i stempli.
12. Do zadań realizowanych na Jednoosobowym Stanowisku do spraw Bezpieczeństwa i Higieny Pracy należy w szczególności:
* przeprowadzanie kontroli warunków pracy oraz przestrzegania przepisów i zasad bezpieczeństwa i higieny pracy;
* bieżące informowanie Komendanta o stwierdzonych zagrożeniach zawodowych wraz z wnioskami zmierzającymi do usuwania tych zagrożeń;
* sporządzanie i przedstawianie Komendantowi, co najmniej raz w roku, okresowych analiz stanu bezpieczeństwa i higieny pracy zawierających propozycje przedsięwzięć technicznych i organizacyjnych mających na celu zapobieganie zagrożeniom życia i zdrowia policjantów i pracowników oraz poprawę warunków służby i pracy;
* udział w ocenie założeń i dokumentacji dotyczących modernizacji Komendy albo jej części, a także nowych inwestycji oraz zgłaszanie wniosków dotyczących uwzględnienia wymagań bezpieczeństwa i higieny pracy w tych założeniach i dokumentacji;
* przedstawianie Komendantowi wniosków dotyczących zachowania wymagań ergonomii na stanowiskach służby i pracy;
* udział w opracowywaniu wewnętrznych zarządzeń, regulaminów i instrukcji ogólnych dotyczących bezpieczeństwa i higieny pracy;
* opiniowanie szczegółowych instrukcji dotyczących bezpieczeństwa i higieny pracy na poszczególnych stanowiskach pracy;
* udział w ustalaniu okoliczności i przyczyn wypadków funkcjonariuszy i pracowników, oraz w opracowywaniu wniosków wynikających z badania przyczyn i okoliczności tych wypadków oraz zachorowań na choroby zawodowe, a także kontrola realizacji tych wniosków;
* prowadzenie rejestrów, kompletowanie i przechowywanie dokumentów dotyczących wypadków w służbie i przy pracy, stwierdzonych chorób zawodowych i podejrzeń o takie choroby, a także przechowywanie wyników badań i pomiarów czynników szkodliwych dla zdrowia w środowisku pracy;
* doradztwo w zakresie stosowania przepisów oraz zasad bezpieczeństwa i higieny pracy;
* udział w dokonywaniu oceny ryzyka zawodowego, które wiąże się z wykonywaną służbą i pracą;
* prowadzenie szkoleń wstępnych i koordynowanie szkoleń okresowych z zakresu bezpieczeństwa i higieny pracy;
* współpraca z podmiotami zewnętrznymi w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy.